Hof Bladelin bezoeken

Hof Bladelin bezoeken

Blikvangers

Hof Bladelin beschikt over 5 blikvangers erkend door de organisatie Vlaamse Meesters in situ (zie www.flemishmastersinsitu.com). 
Meer informatie hierover vind je ook hier: https://www.flemishmastersinsitu.com/nl/de-meestertocht-jouw-rode-draad-van-plek-naar-plek/meestertocht-brugge.
Die meesterwerken zijn in onderstaande tekst aangeduid met een asterisk*.

Zaal Pieter Bladelin

Deze zaal is een van de oudste delen van het Hof Bladelin: ze behoort tot het 15e-eeuwse bouwvolume. Vier eeuwen later bood ze onderdak aan de kunstcollectie van Leo de Foere. Hier hangt de Aanbidding door de herders van Jacob van Oost (1603–1671). In deze zaal bevindt zich onder meer ook een kopie van de zogenaamde Geboortetriptiek (ca. 1445) uit de Gemäldegalerie in Berlijn. Die triptiek zou door Pieter Bladelin besteld zijn bij Rogier van der Weyden, wat wijst op zijn hoge status.

Uit de kunstcollectie van Leo de Foere is een kruisafneming bewaard, een uiterst fijne, miniaturistisch uitgewerkte sculptuur in marmer, van een anonieme Italiaanse kunstenaar uit de 2e helft van de 16e eeuw. Ze gaat terug op het monumentale schilderij dat Frederico Barocci schilderde voor de kapel van San Bernardino in de Dom van Perugia.

Vandaag geeft de zaal, ingericht als ontvangstruimte met balie, toegang tot de diverse historische zalen en de binnentuin.

Romeinse Zaal

De zaal dankt haar naam aan de vier immense schilderijen die hier hangen, kopieën op doek naar de fresco’s geschilderd door Rafaël en medewerkers in de pauselijke appartementen van het Vaticaan. De kopieën zijn gemaakt door één of meer (tot op heden) onbekende meesters tussen 1680 en 1740. Leo de Foere verwierf de doeken omstreeks 1829 en liet ze aanpassen om ze in deze zaal te kunnen hangen.

De vier monumentale doeken tonen het epische verhaal van de bekering van keizer Constantijn tot het christendom en de brand in de Borgo. De oorspronkelijke fresco’s in het Vaticaan kwamen tot stand tussen 1508 en 1524 onder het toezicht van drie pausen: Julius II, Leo X (zoon van Lorenzo de’ Medici) en Clemens VII. Ze bevinden zich in de Zaal van Constantijn en in de Kamer met de Borgobrand en verbeelden het Visioen van het Kruis (of de Droom van Constantijn), de Slag bij de Milviusbrug, de Doop van Constantijn en de Borgobrand. Met de iconografie van Constantijn, de eerste christelijke keizer, wilden de pausen de overwinning van het christendom op het heidendom in beeld brengen. Meer zelfs, de prestigieuze kamers werden opgevat als een verheerlijking van de pontifex.

De vier schilderijen in Hof Bladelin kregen tussen 2019 en 2021 een conservatie- en restauratiebehandeling met de bedoeling ze in hun oude glorie te herstellen en een visueel geheel te creëren met respect voor de verschillende materialen en de esthetische eigenschappen van de schilderijen. Dit gebeurde door de firma Iparc en dankzij de financiële steun van het Fonds Baillet Latour. (zie www.ikfilmje.be/film/68/HofBladelin)

Tot de oudste elementen in de Romeinse Zaal behoren de balksleutels* met het wapenschild van Filips de Goede, hertog van Bourgondië, en Isabella van Portugal, zijn echtgenote, aan de meest noordelijke balk. Ze vertolken de vooraanstaande positie van Pieter Bladelin aan het Bourgondische hof.

Zaal de' Medici

In de 15e eeuw breidde de toenmalige eigenaar, Lorenzo de’ Medici of Tommaso Portinari, het Hof Bladelin uit met een volume waarvan de benedenverdieping een grote zaal omvatte, de zogeheten Zaal de’ Medici. Sporen van het Florentijnse geslacht zijn terug te vinden in de balksleutel* met het wapen van de’ Medici’s, met de kenmerkende zeven of acht ronde kogels (hier uitzonderlijk acht) of palle van de geldlener, en de Florentijnse giglio of lelie, de drie pauwenveren in een ring en het devies ‘Semper’. Belangrijk om te vermelden, is dat – in tegenstelling tot de balksleutels in de Romeinse Zaal – de exemplaren hier voor het eerst de symbolen van Het Gulden Vlies dragen.

In deze zaal zijn verder enkele kopieën te bewonderen van in deze context erg belangrijke schilderijen: de Portretten van Tommaso en Maria Portinari, rond 1470 geschilderd door Hans Memling (de originelen hangen in het Metropolitan Museum in New York); de Aanbidding van de herders, de zogeheten Portinaritriptiek, gemaakt door Hugo van der Goes rond 1477–78 in opdracht van Tommaso Portinari (vandaag in het Uffizi in Florence); en de Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten van Adrian Isenbrant uit 1521, waarvan het origineel in de Onze-Lieve-Vrouwkerk in Brugge hangt.

Kapel Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart

Leo de Foere bouwde voor de Congregatie van Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart deze laatclassicistische kapel, waarschijnlijk geïnspireerd op de vroegchristelijke basiliek Sant’Agnese Fuori le Mure in Rome, met twee zijbeuken met galerijen. De middenbeuk wordt van de zijbeuken gescheiden door rijen in imitatiemarmer geschilderde zuilen (op de begane grond van Dorische orde, op de galerij van Ionische orde). Het schip wordt overwelfd door een tongewelf met verdiepte vierkante cassettes met bloemmotieven die oorspronkelijk een polychrome afwerking hadden. De pilasters en de rondboog die de apsis omkaderen, zijn versierd met grisailleschilderingen van de hand van de Gentse schilder Joseph Paelinck in 1834. Aan weerszijden van de grisailles staan twee gebeeldhouwde engelen van Laurent Delvaux* (1696-1778), afkomstig uit de Hofkapel van Karel van Lotharingen in Brussel. In de nis boven de koorapsis prijkt een gepolychromeerd Mariabeeld dat toegeschreven wordt aan Pieter Pepers (1730-1785). Het orgel is van Simon-Gerard Hooghuys (1780-1853) en de glasramen* dateren van 1901 en werden geleverd door het atelier door Jules Dobbelaere uit Brugge. De koperen balustrade werd gegoten door Willem en Jacob Dumery, die tot een belangrijk geslacht van klokkengieters hoorden.

Kamer van zuster Gabriëlle Claeys*

Deze kamer is vernoemd naar zuster Gabriëlle Claeys (1918–2005), die vele jaren in het Hof Bladelin woonde. Ze stond in voor het ontvangen van bezoekers en schreef in 1988 het boek Het hof Bladelin te Brugge, uitgegeven door de Koninklijke Gidsenbond van Brugge en West-Vlaanderen. Ze beoefende ook zelf het kantklossen. De kamer deed tot 2020 dienst als dagelijkse woonkamer van de zusters van de congregatie.

De muren zijn afgewerkt in Lodewijk XVI-stijl, uit ca. 1780, met boven de lambrisering een wandbespanning versierd met bloem- en strikmotieven en vergulde lijsten rond geschilderde medaillons met taferelen aan het water. De schouwmantel is van Belgisch rood marmer. Op de schouw staat een piëta in gepatineerd terracotta uit de 17e eeuw, de meest afgebeelde wee van de zeven weeën van Maria. Naast een icoon van Onze-Lieve-Vrouw van 7 Weeën, de patrones van de congregatie, staan twee antieke kandelaars, met op de ene het Heilig Hart van Jezus, en op de andere het doorboorde hart van Maria.

Binnentuin Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart

De vroegere hoofdingang van het middeleeuwse stadspaleis, naast de toren, geeft uit op een overwelfde portiek die zich opent op de binnentuin. In de portiek bevinden zich twee mooie consoles. Die zijn versierd met drie pauwenveren, het embleem van Cosimo de’ Medici – vader van Piero en stichter van de’ Medicibank – en de diamantring met het lint, embleem van Piero de’ Medici. Ook de gewelfsleutels van deze galerij tonen het nog gedeeltelijk gepolychromeerde wapenschild van de familie: zes rode ballen en één blauwe, bezaaid met lelies.

Tegen de gevel boven de zuilengalerij zijn twee gebeeldhouwde medaillons* gemonteerd met de portretten van Lorenzo de’ Medici en Clarice Orsini, al kunnen het ook de geïdealiseerde portretten zijn van Piero de’ Medici, vroegtijdig gestorven in 1469, en van zijn vrouw Lucrezia Tornabuoni. Deze vroege voorbeelden van renaissancekunst zijn voor Brugge van uitzonderlijke betekenis. Oorspronkelijk waren deze medaillons gepolychromeerd.

In de galerijen zijn ook hedendaagse kunstwerken te bewonderen, met name van Wilfried Vandierendonck en Charles Delporte.

Bezoeken

De Congregatie Onze-Lieve-Vrouw van 7 Weeën Ruiselede zet voor bezoekers de deuren open van de drie historische zalen: Zaal Bladelin, de Romeinse Zaal en Zaal de’ Medici. Bezoekers zijn ook welkom in de kapel, de binnentuin Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart en de kamer van zuster Gabriëlle Claeys.

Gidsen die niet aangesteld zijn door het Hof Bladelin worden niet toegelaten.

Individuele bezoekers

Bezoekuren: maandag- en vrijdagnamiddag van 14u tot 17u.
Prijs:
• volwassene: € 10
• -18 jaar: € 2

Groepen met erkende Bladelin-gids:

• dinsdag en donderdag, tussen 10u en 12u en tussen 14u30 en 16u30
• vrijdag, tussen 10u en 12u
Enkel op aanvraag via dit formulier. (klik hier)

Prijs: € 100 per gids voor een groep van 15 – 20 personen.
Ter plaatse te betalen, cash of met Payconiq.
Rolstoelgebruikers: gelieve uw begeleider te vragen zich te wenden tot de balie.
Het bezoek aan Hof Bladelin kan gecombineerd worden met een stadsbezoek aan Brugge.

Gebruik lokalen en Events

Het Hof Bladelin als bijzondere locatie om uw gasten, relaties en klanten te ontvangen? Dat kan! Gecombineerd met een geleid bezoek aan het Hof Bladelin (inclusief de Romeinse Zaal) wordt uw evenement exclusief en cultureel, en vindt het plaats in een intieme en serene omgeving. De Zaal de’ Medici en de kamer van zuster Gabriëlle Claeys komen in aanmerking voor verhuur. Ook in de Kapel Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart kunnen evenementen georganiseerd worden, maar die moeten passen in het religieuze kader van de site. Het Bestuursorgaan behoudt zich het recht voor om daarover te oordelen.

Er is tevens mogelijkheid tot catering, verzorgd door de diensten van vzw Curando.

Meer info vindt u in ons huishoudelijk reglement. (klik hier).

Beschikbare ruimten en capaciteit

Zaal de’ Medici
• Aan tafel: maximaal 20 personen
• Stoelen in rijen: maximaal 60 personen
• Staand: maximaal 80 personen

Kapel Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart
• Beneden: maximaal 64 personen (eventueel uitbreidbaar met 26 bijzetstoelen)
• Verhoog: maximaal 12 personen
• Doksaal: maximaal 46 personen

Kamer van zuster Gabriëlle Claeys
• Staand: maximaal 20 personen

Concerten

Titel concert

Hier komt de beschrijving

Voorbije concerten

Lezingen

Permanente voordrachten

Wie zich wil verdiepen in de geschiedenis en de historische figuren die ooit in Hof Bladelin woonden en toonaangevende rollen speelden in de Bourgondische spektakelstaat, de bankwereld van de familie de’ Medici of het ontstaan van België, kan op aanvraag kiezen uit zes voordrachten. Voor meer info contacteert u de algemeen coördinator Wouter Delaere: wouter.delaere@olv7w.org

  • Brugge en Italië
    Brugge groeide vanaf de 14e eeuw uit tot een bloeiend handelscentrum, waarbij Florentijnse bankiers-kooplieden een belangrijke rol speelden.
  • Pieter Bladelin
    Deze Bruggeling klom op van stadsthesaurier tot majordomus aan het Bourgondische hof en was zo rijk dat hij een eigen stad bouwde.
  • Tommaso Portinari
    Deze kunstminnende filiaalbeheerder uit de rijke Florentijnse bankiersfamilie de’ Medici liet het geld vlot rollen en was een graag geziene figuur in de Brugse aristocratische middens. Zijn vriendschap met Karel de Stoute zou hem zuur opbreken.
  • Léon de Foere
    De sociaal bewogen priester Leo de Foere koos samen met zijn nieuw opgerichte congregatie radicaal voor de armsten, speelde een bepalende rol in het ontstaan van België en bouwde een hele kunstverzameling uit.
  • De bouwgeschiedenis
    De rijke geschiedenis van het Hof Bladelin weerspiegelt zich in verschillende bouwfasen. Het onderging onder meer een restauratie door neogotische stadsarchitecten en werd uitgebreid met het Hof Miraumont om er een kantschool in onder te brengen.
  • Restauratie schilderijen Romeinse Zaal
    Leo de Foere slaagde erin om replica’s in huis te halen van de wereldberoemde fresco’s in de pauselijke appartementen van het Vaticaan, geschilderd door Rafaël en medewerkers. Na een grondige restauratie laten deze 17e-eeuwse parels zich in alle pracht bewonderen.

Datumgebonden lezingen

Bladelin Academy, de congregatie en Leerstoel de Foere organiseren zelf ook lezingen waar u zich kunt voor inschrijven. Ook externen kunnen lezingen organiseren

Voorbije lezingen

  • 27 november 2024: Armoedebestrijding gisteren, vandaag en morgen
  • 7 maart 2024: de tweede lezing in de reeks de Spectateur 2 over ‘de relatie tussen kwetsbaarheid, seksualiteit en lichamelijkheid’
  • 1 februari 2024: ‘De stem van Adriaen Willaert en Bart Stouten’. Bart Stouten zijn boek ‘De stem van Adriaen’ gaat over de componist, meester van de polyfonie, Adriaen Willaert (1490-1562).
  • 14 december 2023: de eerste lezing in de reeks de Spectateur 2 over
    ‘de relatie tussen kwetsbaarheid, ecologie en geloofsgemeenschappen’
  • 6 september 2023: Helen Alford – Leerstoel Priester Léon de Foere en Bladelin Academy. Een gesprek over de kerk in dienst van de wereld en over de inspiratie die de sociale leer van de kerk biedt voor meer menswaardigheid, duurzaamheid, broederlijkheid en solidariteit in de samenleving, in de economie en het bedrijfsleven, in het onderwijs en de zorgsector.
Scroll naar boven